© 2015 - KeOO.nl All rights reserved
KeOO

Aanbod

School Video Interactie Begeleiding

School video interactie begeleiding (SViB) is een methode die ingezet kan worden om de onderwijs- en opvoedingssituatie in kaart te brengen. Je kunt hiermee de ontwikkeling van kinderen en/of leerkrachten volgen en analyseren. Met behulp van een camera worden korte opnames gemaakt in de klas of thuissituatie. Deze opnames zijn gericht op de interactie, klassenmanagement of didactiek. De leerkracht of het kind kiest op welk gebied het zich wil ontwikkelen. De beelden worden aan de hand van een uitgewerkt begrippenkader geanalyseerd. De leerkracht of het kind wordt door het bekijken van het beeld geactiveerd om te reflecteren over zijn eigen handelen. De kracht van SVIB is dat er wordt uitgegaan van situaties die al goed verlopen. Leerkracht of kind wordt zich via het beeld bewust van waar zijn kwaliteiten liggen. Deze bewustwording zorgt ervoor dat de leerkracht of het kind kan gaan kijken naar alternatieven in zijn eigen handelen om zo zijn ontwikkelpunt(en) te verbeteren. Mocht je je afvragen of SVIB ook toepasbaar is op jouw situatie neem dan contact op. Inhoud traject: Een traject start altijd met een intake gesprek. Hierin maken we kennis, wordt uitgelegd hoe het traject zal verlopen en bespreken we wat de ontwikkelpunten zijn. Aan het eind van het gesprek ligt er een duidelijke vraag welke richting geeft aan de opnames die gemaakt gaan worden. Er worden minimaal 3 opnames gemaakt. Elke opname duurt minimaal 15 en maximaal 45 minuten. De eerste opname zal door mij geanalyseerd worden, zodat de leerkracht/het kind weet hoe de opnames bekeken moeten worden. Het nagesprek zal zo kort mogelijk na de opname plaats vinden. Uit het gesprek ontstaan werkpunten. In overleg wordt bekeken hoeveel tijd er nodig is om aan deze punten te werken.
Kind en Onderwijs Ontwikkeling
Daarna wordt een tweede opname gepland waarbij het geleerde in beeld gebracht wordt. De tweede en derde opname bekijkt de leerkracht/het kind zelf voordat we het samen bespreken. Hierbij geef ik de opdracht om zelf fragmenten te selecteren waarover je tevreden bent en waarover juist niet. Deze fragmenten worden samen bekeken en geanalyseerd tijdens het gesprek. Wanneer de vraag beantwoord is (meestal na 3 opnames) kan het traject afgesloten worden. De duur van een traject is ongeveer 8-10 weken. Indien gewenst maakt ik een eindverslag van het traject en krijgt de leerkracht de beelden van de opnames op dvd. Totaal aantal uren : 15
© 2015 Made by KeOO

Aanbod

School Video Interactie Begeleiding

School video interactie begeleiding (SViB) is een methode die ingezet kan worden om de onderwijs- en opvoedingssituatie in kaart te brengen. Je kunt hiermee de ontwikkeling van kinderen en/of leerkrachten volgen en analyseren. Met behulp van een camera worden korte opnames gemaakt in de klas of thuissituatie. Deze opnames zijn gericht op de interactie, klassenmanagement of didactiek. De leerkracht of het kind kiest op welk gebied het zich wil ontwikkelen. De beelden worden aan de hand van een uitgewerkt begrippenkader geanalyseerd. De leerkracht of het kind wordt door het bekijken van het beeld geactiveerd om te reflecteren over zijn eigen handelen. De kracht van SVIB is dat er wordt uitgegaan van situaties die al goed verlopen. Leerkracht of kind wordt zich via het beeld bewust van waar zijn kwaliteiten liggen. Deze bewustwording zorgt ervoor dat de leerkracht of het kind kan gaan kijken naar alternatieven in zijn eigen handelen om zo zijn ontwikkelpunt(en) te verbeteren. Mocht je je afvragen of SVIB ook toepasbaar is op jouw situatie neem dan contact op. Inhoud traject: Een traject start altijd met een intake gesprek. Hierin maken we kennis, wordt uitgelegd hoe het traject zal verlopen en bespreken we wat de ontwikkelpunten zijn. Aan het eind van het gesprek ligt er een duidelijke vraag welke richting geeft aan de opnames die gemaakt gaan worden. Er worden minimaal 3 opnames gemaakt. Elke opname duurt minimaal 15 en maximaal 30 minuten. De eerste opname zal door mij geanalyseerd worden, zodat de leerkracht/het kind weet hoe de opnames bekeken moeten worden. Het nagesprek zal zo kort mogelijk na de opname plaats vinden. Uit het gesprek ontstaan werkpunten. In overleg wordt bekeken hoeveel tijd er nodig is om aan deze punten te werken. Daarna wordt een tweede opname gepland waarbij het geleerde in beeld gebracht wordt. De tweede en derde opname bekijkt de leerkracht/het kind zelf voordat we het samen bespreken. Hierbij geef ik de opdracht om zelf fragmenten te selecteren waarover je tevreden bent en waarover juist niet. Deze fragmenten worden samen bekeken en geanalyseerd tijdens het gesprek. Wanneer de vraag beantwoord is (meestal na 3 opnames) kan het traject afgesloten worden. De duur van een traject is ongeveer 8-10 weken. Indien gewenst maakt ik een eindverslag van het traject en krijgt de leerkracht de beelden van de opnames op dvd. Totaal aantal uren : 15
KeOO
Kind en Onderwijs Ontwikkeling