© 2015 - KeOO.nl All rights reserved
Aanbod
School Video Interactie Begeleiding
School video interactie begeleiding (SViB) is een
methode die ingezet kan worden om de onderwijs-
en opvoedingssituatie in kaart te brengen. Je kunt
hiermee de ontwikkeling van kinderen en/of
leerkrachten volgen en analyseren. Met behulp van
een camera worden korte opnames gemaakt in de
klas of thuissituatie. Deze opnames zijn gericht op de
interactie, klassenmanagement of didactiek. De
leerkracht of het kind kiest op welk gebied het zich
wil ontwikkelen. De beelden worden aan de hand
van een uitgewerkt begrippenkader geanalyseerd. De
leerkracht of het kind wordt door het bekijken van
het beeld geactiveerd om te reflecteren over zijn
eigen handelen.
De kracht van SVIB is dat er wordt uitgegaan van
situaties die al goed verlopen. Leerkracht of kind
wordt zich via het beeld bewust van waar zijn
kwaliteiten liggen. Deze bewustwording zorgt ervoor
dat de leerkracht of het kind kan gaan kijken naar
alternatieven in zijn eigen handelen om zo zijn
ontwikkelpunt(en) te verbeteren. Mocht je je
afvragen of SVIB ook toepasbaar is op jouw situatie
neem dan contact op.
Inhoud traject:
Een traject start altijd met een intake gesprek. Hierin
maken we kennis, wordt uitgelegd hoe het traject zal
verlopen en bespreken we wat de ontwikkelpunten
zijn. Aan het eind van het gesprek ligt er een
duidelijke vraag welke richting geeft aan de opnames
die gemaakt gaan worden.
Er worden minimaal 3 opnames gemaakt. Elke
opname duurt minimaal 15 en maximaal 45 minuten.
De eerste opname zal door mij geanalyseerd worden,
zodat de leerkracht/het kind weet hoe de opnames
bekeken moeten worden. Het nagesprek zal zo kort
mogelijk na de opname plaats vinden. Uit het
gesprek ontstaan werkpunten. In overleg wordt
bekeken hoeveel tijd er nodig is om aan deze punten
te werken.
Kind en Onderwijs Ontwikkeling
Daarna wordt een tweede opname gepland
waarbij het geleerde in beeld gebracht wordt. De
tweede en derde opname bekijkt de
leerkracht/het kind zelf voordat we het samen
bespreken. Hierbij geef ik de opdracht om zelf
fragmenten te selecteren waarover je tevreden
bent en waarover juist niet. Deze fragmenten
worden samen bekeken en geanalyseerd tijdens
het gesprek.
Wanneer de vraag beantwoord is (meestal na 3
opnames) kan het traject afgesloten worden. De
duur van een traject is ongeveer 8-10 weken.
Indien gewenst maakt ik een eindverslag van het
traject en krijgt de leerkracht de beelden van de
opnames op dvd.
Totaal aantal uren : 15